A világ 10 legszebb vasútvonala

2017. augusztus 24. - Gretta

Minden vasútvonal a maga nemében szemet gyönyörködtető, hiszen olyan tájakat láthatunk, amiket az autópályán nem, vagy csak nagyon ritkán – ráadásul csak a pihenéssel  és a nézelődéssel kell törődnünk.

Most a világ 10 olyan vasútvonalát szedtem össze, amiken járva az utazás mesés, a tájak pedig egész egyszerűen álomszerűek! Nem titkolt vágyam némelyiken utazni – legalább egyszer!

 0.jpg

© West Highland Line

West Highland Line, Skócia

A 264 km hosszú, 5 órás és 33 megállós túra Glasgow-tól indul és Mallaig kis halászfalujáig tart, út közben pedig olyan nevezetességeket is láthatunk, mint például a Harry Potter filmekben megjelent Glenfinnan Viaduct, a Loch Lomond édesvízű tó, a Kilchurn kastély, a skóciai Arrochar-Alpok egyik csúcsa, a The Cobbler vagy a Glencoe-völgy.

A skót utazási oldalak épp ezért négy napos szuper programot ajánlanak azoknak, akik meg szeretnék ismerni a környéket, de egy nap alatt is sok olyan élménnyel gazdagodhatunk, mint máshol egy hét alatt.  A mesés vasútvonalat egyébként a Wanderlust utazási magazin olvasói 2009-ben a világ legszebbjének választották.

© Rocky Mountaineer

Rocky Mountaineer, Kanada

Ez a privát kezekben lévő luxusszerelvény áprilistól októberig három útvonalon, Nyugat-Kanada legszélén, a Sziklás-hegységben (a Csendes-óceán és az USA határvonalánál) kalandozik, évente pedig 1.7 millió utast szállít. A vonat egyik sajátossága, hogy némely szerelvény éjszakánként megszakítja az útvonalát, az utasokat pedig szállodákban helyezik el – persze 2 személyes hálófülkét is lehet bérelni napi 800 dollárért, de akkor kimaradt a csodálatos kilátás és az élmény java, mivel éjjel is úton van a vonat.

© The Ghan

The Ghan, Great Southern Rail, Ausztrália

Ausztrália sivatagán át közel 3000 km-t robog végig a legendás szerelvény, amely Adelaide-et köti össze Darwinnal. Az első-, másod-és harmadosztályú vagonok mellett állatokat és autókat is szállít a vonat, amelyen teljes hosszában három éjszakát és négy nappalt tudunk eltölteni.

Az 54 órát igénylő út 1929-től közlekedik, és 13 megállót érint: a bányásztelepektől a kisvárosokon át a gyönyörű Simpson sivatagon át mindent látni lehet az ablakokból, a leszállást viszont nem ajánlják, mert a vonat csak hetente kétszer közlekedik, a környék pedig teljesen kietlen – a legtöbb esetben nincs sem víz, sem élelem. A vasútvonal neve egyébként azoknak az afgán munkásoknak állít emléket, akik a prérin dolgoztak tevehajcsárként.

© Arlbergbahn

Arlbergbahn, Ausztria

Ausztria egyetlen keleti-nyugati fekvésű vasútvonala Innsbruck-ot és a liechtensteini határhoz közel lévő Bludenzt köti össze egymással. A 136 km hosszú túra csodás panorámát nyújt a környező hegyekre, bár az út során 752 méter szintkülönbséggel és egy 10 km-es alagúttal is számolni kell.  A kirándulásba érdemes belefoglalni olyan nevezetességek meglátogatását, mint az Ambrass kastély vagy a tiroli St. Anton, amely az egyik legnépszerűbb síparadicsom Ausztriában.

© Coast Starlight

Coast Starlight, Amerikai Egyesült Államok

Már 1940 óta az USA legszebb vasútvonalának tartják, amin nincs is mit csodálkozni! A Seattle-ben kezdődő és Los Angeles-ben végződő túra átszeli Washington-t, Oregon-t és Kaliforniát is, az út során pedig a Csendes-óceánt, valamint a nyugati part hegységeit, természeti parkjait és völgyeit is láthatjuk. Maga az vonatút több, mint 35 órás - a 30 megálló miatt viszont bármikor leszállhatunk és élvezhetjük a kilátást, ami nagy szabadságot ad a vonat utasainak.

Jó hír, hogy a Coast Starlight-on utazók rengeteg akció és csomag közül is választhatnak, ezért mindenki a saját pénztárcájára szabhatja az utazást – nem kell megalkudni sem a drága jegyekkel, sem a szerény utastérrel.  

© Bernina Express

Bernina Express, Svájc

Nem mindennap található az UNESCO Világörökségi listáján vasútvonal, de ha a Svájci Alpokba tervezel utazást, mindenképp érdemes egy-két napot a 4 órás Bernina Express-re szánnod. A 144 km-es út természeti csodákban bővelkedik: a leghíresebb látnivalók közé talán a Landwasser Viaduct és a St Mortiz síparadicsom tartozik, de pár olaszországi nevezetességet is betervezhetsz, mert a vonatút végállomása a határon elhelyezkedő Tirano kisvárosa.  

© Transzszibériai Express

Transzszibériai Express, Oroszország

A Föld leghosszabb vasútvonala, a maga 9288 kilométerével, melynek csak 19%-a esik európai tartományba. A 8 napos túra Moszkvából indul és Oroszország keleti végén, Vlagyivosztokban ér véget, nem messze az észak-koreai és a Kínai határtól. A szinte szögegyenes vasútvonal 137 város és hat jelentős folyó mellett halad el, de a világ legmélyebb tavát, a Bajkál-tavat is keresztezi az útja során. 

© Belmond Hiram Bingham Express

Belmond Hiram Bingham Express, Peru

A brit Condé Nast Traveller magazin olvasói 2011-ben a világ legjobb vonatjának szavazták meg az 1920-as évek stílusában készült, luxuskocsikból álló szerelvényt, ami viszonylag rövid utat tesz meg – mindössze 3.5 órás. A 84 személyes vonat egészen közel visz Aguas Calientes kis elvesztett városkájához, ahonnan másfél órás gyalogtúra vagy egy fél órás buszút után érkezhetünk fel a Machu Picchu-hoz.

© Rovos Railway

Rovos Railway, Dél-Afrika - Namíbia

Pretoria-ból és Dél- Afrika szavannáiból Namíbia óceánpartjához 9 nap és 3400 km után érhetünk el – az út azonban egyáltalán nem fárasztó, sőt! A világ legexkluzívabb vonatjának tartott Rovos Railway Express szó szerint felér egy minden luxussal felszerelt ötcsillagos szállodával. Ha mindezt meg szeretnéd tapasztalni, legalább 63 200 randot (azaz kb. 1.3 millió forintot) kell kifizetned az alap Pullmann szobára – ha viszont a fürdőkáddal és az extra széles ággyal rendelkező Royale lakosztályra vetted ki a szemed, nagyjából kétszer ennyibe fog kerülni az utazás.

A társaság ezzel nem is az átlag utazókat, hanem a tehetős turistákat célozta meg: a brossúrájukban szereplő lakosztályokat francia Louis Vuitton bőröndökkel pakolták tele –  ami pedig egy igen erős célzás a jómódra.

© Orient Express

Orient Expressz, Európa

Eredeti nevén Velence-Simplon-Orient Expressz (VSOE), ami már a 19. században is olyan vonatútnak számított, ami Nyugat Európát kötötte össze a Kelettel, azaz Párizst Isztambullal. Sajnos már változtak a dolgok: az eredeti Orient Expressz 2007-ben már csak Strasbourg és Bécs között közlekedett, 2009 decemberében pedig végleg felfüggesztették a működését.

Ennek ellenére még mindig van egy működő Orient Express a világban, ami az eredeti útvonalon, Velence és Simplon között közlekedik. Bár a Belmond Orient Expressznek nincs közös történelme a legendás Orient Expresszel, a csodálatos kilátásban mindkét szerelvény hasonlóan részesült. Felejthetetlen, örök élményt nyújt, a lehető legnagyobb luxusban, a leggyönyörűbb panorámával.

 

A pontos adatokat és információkat köszönöm a Wikipedia-nak, a képeket pedig a vasúttársaságoknak!

Egy élmény volt ezekről a csodálatos utakról írni, remélem a Ti kedveteket is meghoztam a vonatozáshoz!

Legyen szép napotok!

Gréta 

 

Melyik vonatút tetszik a legjobban?
 
pollcode.com free polls

A bejegyzés trackback címe:

https://gretta.blog.hu/api/trackback/id/tr6212773282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mákosi Rátyás 2017.08.25. 22:49:16

- "3 éjszaka és nagy nappal". Na de hány nagy nappal?
- Ha Pretoriából elindulunk és megteszünk 34000 km-t, akkor az életben nem fogunk Namíbiába érni.

Ennyit erről. :) A témához: mostanában tervezek egy ausztriai vonatkirándulós utat a Semmeringen.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.08.25. 23:03:13

A listán szereplő vasútvonalak közül kettőt már végig, egyet pedig részben beutaztam. Mindhárom hatalmas élmény volt! :)

Gretta 2017.08.25. 23:38:35

@Mákosi Rátyás: Szia! Úgy érted 3400 km alatt? A Rovos Railway és a Wikipedia szerint pedig ennyi a vonatút, a Google maps szerint pedig "csak" 1272 km a távolság autóval :)
Szép utazást!

Gretta 2017.08.25. 23:41:08

@Balogh Zsolt: Szia! Nagyon örülök, hogy kommenteltél és rátaláltam a blogodra :) Szerencsés vagy, biztosan fantasztikus élmény lehetett!

gxy 2017.08.26. 00:59:38

Háttőőő... Bergensbanen, Flåmsbana nem is játszik?

Le Orme 2 2017.08.26. 01:09:05

Ezek mind szépek (a skóton utaztam, a táj valóban különleges), de sok más hasonló vonal van.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.08.26. 01:26:14

Közben látom a svájci kép lecserélődött a helyesre :)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.08.26. 01:31:43

Semmering is sokat dicsért vasútvonal, továbbá Olaszországban is vannak gyönyörű tengerparti vonalak. Az én kedvencem a Mittenwaldbahn, első hegyvidéki vonatutazásom, ráadásul lehúzott ablakú, régi kocsiban. Legnagyobb vonatos élményem! :)

www.bahnbilder.de/1024/db-111-005-zieht-am-677224.jpg

Inceptio 2017.08.26. 09:55:52

Az Orient Expressz fantasztikus lehet. Híres útvonal és idén egy filmnek is a középpontjába kerül. Novemberben kerül a mozikba: "Gyilkosság az Orient Expresszen". (Kenneth Branagh, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley)

Gretta 2017.08.26. 13:14:45

@Inceptio: Már én is nagyon várom a filmet, remélem jó lesz :)

Gretta 2017.08.26. 13:19:01

@gxy: @Le Orme 2: Sajnos az összes gyönyörű vasútvonal nem fért bele a cikkbe, talán legközelebb :)

Gretta 2017.08.26. 13:20:07

@Balogh Zsolt: Köszi a tippet, még neg nem hallottam róla, de mindenképpen rákeresek!

LenCse 2017.08.26. 14:14:40

Sajnos a cikkben folyamatosak a hibás értelmezések, holy vasutnak nevezi a vonatot-szerelvényt, hol összemossa a járművet az utvonallal, szófűzése a mondatban gyenge, helyesirása is - sok felesleges vessző pld. - idegesitő. Egyértelmű a wikipédiás, kevés saját mondandó, leirás: semmi személyes nincs a szövegben. Talán akkor kellene ilyen cikket irni amikor már végigjárta ezeket a csodálatos utvonalakat. Akkor több lenne a két-három, mint a 10...

Gretta 2017.08.26. 14:39:10

@LenCse: Szia!
Sajnálom, hogy a cikk miatt felidegesítetted magad, de köszönöm, hogy vetted a fáradtságot és leírtad a véleményed.

Nem látom úgy, hogy a vesszők feleslegesek lennének és a véleményem szerint te értelmezted hibásan a szöveget.

Sajnos még nem volt szerencsém egyik csodás vonatúton sem utazni - de ami késik, nem múlik :)
Ha személyesebb cikkekre vágysz, javaslom az útibeszámolóim egyikét, vagy egy másik blog követését.
Köszönöm a kritikádat!
Gréta

ComLo 2017.08.26. 15:31:13

A Ghan helyett én inkább a Indian Pacific expresst tenném be: Perth-ből Sydney-be, sokkal változatosabb tájakon, sokkal "ikonikusabb" kinidulási és végponttal.

Illetve az Eastern Oriental Express is elfért volna, ami legalább annyira ikonikus és elit mint az európai, csak Bangkok-Singapore vonalon közlekedik.

Én egyébként DK Ázsiában élek, és társasággal már évek óta szemezünk azzal, hogy egyszer vonattal kellene kijönni, a Budapest-Moszkva-Peking-Hanoi-Ho Si Minh City-Bangkok-Singapore vonalon. De ezen még erősen hezitálunk ...

Infamous 2017.08.26. 20:50:38

A felcsúti szellemvasút ezt mindet alázza.

LenCse 2017.08.26. 23:49:17

@Gretta: - a vonat, amelyen teljes hosszában három éjszakát és négy nappalt tudunk eltölteni: vonal, nem vonat:azon esetleg bolyongani tudnánk előre-hátra.
- Maga az vonatút, több, mint 35 órás: kerek mondat, egyet állitasz, nem kell két vessző.
- a tizből négy a "vasutvonal" kettő a kevert és négy egy-egy hires szerelvény.
Mindez majdnem mellékes lenne, ha közelebb érezhetném HOZZÁD a témát. Adja a Fennvaló hogy mégig is utazhassál mindegyiken.

bloggerfigyelő 2017.08.27. 09:22:13

@LenCse:

Kedves LenCse! Én is észrevettem olvasás közben, hogy helyenként keverednek a "vasút", "vonat", "vonal", "vasútvonal", "szerelvény" fogalmai. Ez némiképpen zavaró, lehet az újságíró/blogger hölgyet emiatt figyelmeztetni, de ennyire lehúzni, leszólni nem érdemes, felesleges és túlzás.

Az az érved pedig semmiképpen nem állja meg a helyét, hogy egy blogger csak akkor írjon valamiről, ha személyes élménye van. Tehát akkor egy politikai blogban a mindenkori miniszterelnökről csak az írhat blogbejegyzést vagy véleménycikket, aki személyesen is beszélt a miniszterelnökkel? Nem hinném!

Mindenképpen hasznos és dicséretes dolog volt a cikk megírása, ugyanis -- már ha csak magamból indulok ki -- nekem nagyon kellemes perceket szerzett az elolvasása, és kedvet kaptam vonatozáshoz (már egy ideje amúgy is tervezek valamit), és egyéb vasúti blogok olvasásához.

bloggerfigyelő 2017.08.27. 09:27:47

@Gretta:
Kedves Gréta!

Nagyon örülök, hogy megírtad ezt a cikket. Mindenképpen érdemes volt, személyes tapasztalatok nélkül is. Az újságírásnak, blogírásnak nem feltétele, hogy mindenről személyes tapasztalatunk legyen.

Más: én annak vagyok a híve, hogy igenis lehet javítani a kommentekben a bloggert/újságírót, mert mindenből lehet tanulni, mindig lehet csiszolni a mondanivalón és a formán is. Valóban helyenként keverednek egyes vasúti fogalmak (lásd: előző kommentem), de nem volt ez annyira zavaró, bár feltűnt nekem is.

Összefoglalva: csak így tovább, apró hibák javításával :)

Tetszett a téma! :) Kellemes napot!

bloggerfigyelő 2017.08.27. 09:28:23

"A felcsúti szellemvasút ezt mindet alázza. "

Top 1 megjegyzés :)

Gretta 2017.08.27. 11:23:03

@LenCse:

Szia!
Köszönöm, hogy ennyit foglalkozol a cikkemmel!

Hozzám elég közel áll mindegyik cikk, amit a blogon olvashatsz. Nem érzem szükségét annak, hogy abszolút személyessé tegyem a bejegyzéseket.

Röviden válaszolva a felsorolásaidra: A vesszők és az elnevezések indokoltak, a vonaton pedig 35 órát lehet eltölteni.
Minden kifejezést úgy írtam, ahogy szerettem volna, sajnálom, ha ez nem tetszik.

Hasonló jókat kívánok én is!
Gréta

Gretta 2017.08.27. 11:30:43

@bloggerfigyelő:

Szia!
Köszönöm a kedves kommented, remélem a jövőben is tetszeni fognak a bejegyzések! :)

Ahogyan már előzőleg kifejtettem, minden kifejezést úgy írtam, ahogyan szerettem volna. Valamelyik vasútvonal a szerelvény nevéről vált ismertté, valamelyik az útja miatt - ennek megfelelően használtam őket.

További szép napot!
Gréta