Gretta

A nürnbergi karácsonyi vásár

2017. november 26. - Gretta

Tavaly, december elején annyira szuper repülőjegyeket találtunk Nürnbergbe, hogy szinte gondolkodás nélkül lefoglaltuk őket. Nektek is nagyon ajánlom, hogy keresgéljetek a légitársaságok weboldalain, mert én már 1500-3000 Ft közötti összegekért láttam repjegyet, ami nem sok pénz egy ilyen fantasztikus élményért, a híres nürnbergi karácsonyi vásár meglátogatásáért!

Elkezdődött a karácsonyi szezon: már mindenhol megnyitottak a karácsonyi vásárok, a tévében a legmesésebb karácsonyi reklámokat láthatjuk, jövő héten itt van advent első vasárnapja, sokan pedig már az ajándékvásárláson és a dekoráláson is túlvannak. Annak pedig, aki idén  inkább kimaradna az ajándékvadászó hajszából és szeretné egy kicsit kiélvezni az ünnep hangulatát, nagyon ajánlom, hogy ugorjon ki pár napra Nürnbergbe.

A repülőgépünk éjjel, fél órás késéssel érkezett meg, ezért már nem tudtuk igénybe venni a reptérig közlekedő metrót, ahogy más tömegközlekedési eszközt sem - a taxi viszont pillanatok alatt bevitt minket a belvárosba, hogy elfoglaljuk a szuper szállásunkat.

Ismerek olyanokat, akik ilyen spontán, egynapos utazásnál, késői repülésnél egyszerűen nem költenek a szállásra, hanem a boltok és az éttermek nyitásáig a repülőtéren pihennek – ez is egy megoldás, főleg, ha lazán veszed az utazást, ráadásul akkor sokkal olcsóbban is kijöhetsz, mintha hotelben töltenéd az éjszakát.

Másnap, a reggelink után egyből fel akartuk fedezni a várost, a sétánk pedig úgy alakult, hogy egyből a karácsonyi vásárnál találtuk magunkat. Érdemes megjegyeznem, hogy a belvárosi utcák úgy vannak kialakítva, hogy tömegközelekedésre egyszerűen nincs szükség – mi nem használtunk, ahogyan taxit sem. Nürnbergben szinte nincsenek távok: a „tömeg” automatikusan a Frauenkirche előtt található karácsonyi vásár felé visz, ezért eltévedni szinte lehetetlen.

A vásárra vezető Karolinenstraße-n jobbnál jobb boltok kínálatait csodálhattuk meg, amit nagyon ajánlanék azoknak a hölgyeknek, férfiaknak; akik nem csak a pesti plázák vagy az ázsiai diszkontok valamelyikéből szerzik be a darabjaikat. A bőrcsizmák és a cipőboltok minőségi választéka például egészen elképesztő (szerintem olcsóbb is, mint Magyarországon), de a játék- és ruhaboltok, a drogériák és a könyvesboltok is hatalmas mennyiségű áruval vannak tele – utóbbi persze csak akkor érint, ha perfekt vagy németből, vagy ha beéred a karácsonyi színezőkkel – de ha nem, akkor is érdemes benézni!

Maga a karácsonyi vásár semmiben sem fogható a Budapesten látottakhoz: itt tényleg mindegyik árus más portékát kínál, nem erőszakoskodnak, nem versenyeznek, és tényleg látszik rajtuk, hogy ők örömmel árulnak a világhírű vásáron. Van, aki vékony falemezkékbe faragott karácsonyi mintás fadíszeket árul, más az üveggömbökre szakosodott, de mécseseket, gyertatartókat, mézeskalácsokat, fabábukat, porcelánbabákat, koszorúkat, fából készült betlehemeket és hógömböket is kínálnak a piacon.

Az én kedvencem a karácsonyi sütiszaggatókat áruló stand volt, ahol alig tudtam válogatni a cuki minták közül – a választásom végül egy Télapóra esett, amihez hasonlót még nem láttam Budapesten. Mézeskalácsként szuperül ki lehet díszíteni, de én a karácsonyfára is el tudnám képzelni díszként, sőt, még ajándékba és iskolai vásárokra is szuper!

Az egyedüli, amiből több van; az a kolbászos és a szendvicses – én mindkettőt ajánlom nektek. Nem gondolom úgy, hogy Nürnbergben csak kolbászt kell enni, mert az azért elég nehéz étel. Azt tanácsolom, hogy oda menjetek, ahol a legnagyobb a stand, ahol a legtöbben állnak a sorban, mert az tutira jó hely. Tavaly a vásár két szélső sarkában volt egy-egy hatalmas kolbászos strand, azok nagy jók voltak; a piac közpén pedig egy kis bódéban árultak kb. méteres-félméteres melegszendvicseket, ahol szintén hatalmas volt a tömeg – én imádtam, nagyon jól esett a hideg időben ilyen finom meleg ételt enni.

Amit még nagy édes dolognak tartok, hogy a nürnbergi vásárban egységes kerámiakorsókba töltik a forralt bort és a forró teaát – ezekért pár eurót kell othagyni, letétként, amit ha visszaviszel, visszakapod az árát. Tavaly ilyen cuki kis korsókat kaptunk, amit én emlékként inkább hazahoztam a szeretteimnek. Ezt a kezdeményezést jó lenne bevezetni a pesti vásárokra is, mert a műanyagpoharak tényleg nem a legjobb opciók egy ilyen kedves, karácsonyi mintás minikorsóhoz képest.

A tapasztalataim szerint a vásár holtideje 12-15 óra között van, amikor a többség ebédel, ilyenkor nincs olyan nagy tömeg; sötétedés után viszont tényleg az egész város ott van – ilyenkor a biztonság kedvéért jól jöhet egy átvetős táska, de lopásokról, rablásokról egyébként nemigen hallottam.

Idén nem hiszem, hogy Nürnbergben fogok vásározni, de mindenképpen be fogok számolni a következő karácsonyi vásáros utamról. Remélem a ti kedveteket is meghoztam egy last minute karácsonyi utazáshoz: tényleg megéri, egyedülálló és örök élmény!